I made this widget at MyFlashFetish.com.

PENDAFTARAN 2012 DI BUKA SEKARANG TERHAD KEPADA 30 PELAJAR SAHAJA

SILA HUBUNGI PUAN NORLITA

0192537025 ATAU 0391003838

Kurikulum





Kurikulum

Tadika Seni & Kreatif menggunakan Kurikulum Pra Sekolah Kebangsaan di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia. Jika kita lihat halaman 239 di dalam buku Huraian kurikulum pra sekolah kebangsaan, bagi komponen kreativiti dan estetika memberi focus kepada perkembangan sifat kreatif dan ekspresif melalui imaginasi dan pemikiran. Penglibatan aktif dalam pelbagai aktiviti seni seperti seni visual, kraf, muzik, nyanyian, drama dan puisi membolehkan murid menyatakan idea dan ekspresi diri. Pengalaman ini penting kerana ia membantu murid membina keyakinan diri dan mengenali cita rasa sendiri.

Komponen kreativiti dan estetika mengandungi lima aspek yang terdiri daripada;

a) Persekitaran dan keindahan alam.
b) Lukisan dan kraf.
c) Muzik, nyanyian dan pergerakan kreatif.
d) Drama dan puisi.
e) Warisan budaya.

Komponen inilah yang dikembangkan oleh Tadika Seni & Kreatif agar murid-murid tidak merasa mereka di paksa belajar agar mereka lekas pandai membaca dan mengira. Daripada aktiviti-aktiviti yang dijalankan secara berkumpulan atau individu, secara tidak lansung terdapat beberapa pedekatan seperti yang disarankan oleh kurikulum kebangsaan pra sekolah iaitu;

· Pendekatan belajar melalui bermain.
· Pendekatan bertema.
· Pendekatan bersepadu.

Tadika Seni & Kreatif merasa amat bangga kerana setiap aktiviti yang dirancang telah dilaksanankan dan mendapat perhatian yang sangat memberangsangkan dairpada murid-murid. Pihak sekolah juga merasa amat berpuas hati dengan prestasi yang ditunjukkan oleh semua guru-guru dan murid-murid.

0 comments:

Post a Comment